Suchergebnis für: biologie 1= Zeige Treffer 1 - 5 von 5

Arbeitsblatt, Bild, Karte, Text, Unterrichtsplanung, Website

Logo creative commons

Da kriegste die Motten! Tuberkulose - ein globales Gesundheitsproblem. Unterrichtseinheiten zum globalen Lernen für die Oberstufe.

Die Unterrichtsmappe "Da kriegste die Motten!" rückt Tuberkulose als weltumspannendes Gesundheitsproblem in den Fokus. Sie thematisiert damit Entwicklungsziel 3 der Vereinten Nationen, ein gesundes Leben für alle zu gewährleisten. Die Materialien, herausgegeben von BUKO Pharma-Kampagne und DAHW Deutsche Lepra- und Tuberkulosehilfe beleuchten die Armutskrankheit Tuberkulose aus entwicklungspolitischer Perspektive. Im Zentrum der Materialien steht u.a. ein Planspiel, das einen Lobbying-Prozesses rund um das UN-Entwicklungsziel 3 eines gesunden Lebens für alle und einer Welt ohne Tuberkulose simuliert. Die fächerübergreifende Unterrichtsmappe ist vorrangig für die Sekundarstufe 2 konzipiert, kann aber aufgrund ihrer Modul-Struktur auch in der Sekundarstufe 1 und in der beruflichen Bildung eingesetzt werden. Die Mappe gliedert sich in ein naturwissenschaftliches, ein sprachlich-künstlerisches und ein gesellschaftswissenschaftliches Aufgabenfeld. Einzelne Elemente dieser drei Module können selektiv oder in Kombination Anwendung finden. Dadurch sind einzelne Unterrichtsstunden zum Thema ebenso möglich wie eine fachspezifische Unterrichtsreihe oder ein fächerübergreifendes Unterrichtsprojekt. Die Unterrichtsmappe enthält 53 Arbeitsblätter als Kopiervorlagen, eine didaktische Broschüre mit inhaltlicher Einführung und Beschreibung sämtlicher Unterrichtseinheiten sowie eine umfangreiche Hintergrundbroschüre. Die Unterrichtsentwürfe machen fachspezifische Angebote für die Fächer Biologie, Chemie, Deutsch, Geschichte, Religion/Ethik, Politik, Kunst und Musik. Dabei decken sie viele Facetten ab: Etwa medizinische und historische Hintergründe der Tuberkulose, die soziale Dimension der Krankheit, die Forschungslücke bei Armutskrankheiten, Patentschutz und Arzneimittelpreise, aber auch nationale wie internationale Strategien der Armutsbekämpfung. Eine zentrale Rolle spielen auch Infektionsschutz, resistente Krankheitserreger oder die Wechselbeziehung zwischen TB und HIV/Aids. Genderspezifische Krankheitsrisiken finden ebenso Beachtung wie die Gesundheitssituation geflüchteter Menschen in Deutschland. Die Materialien bieten hier gezielte Informationen und Fakten, um der Panikmache und Stigmatisierung vorzubeugen. Daneben beinhalten die Unterrichtsentwürfe viele Links und Hinweise auf weiterführende Materialien sowie außerschulische Lernorte.

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

B6.1 Harnessing solar energy as heat (1) (student instructions)

Experimentation instructions for Experimento - 8+:Detailed instructions and questions for students on conducting the subexperiment "B6 Renewable energies - Harnessing solar energy as heat (1).”A short introductory text presents the experiment to the students. Then the research question is stated.The students make guesses and exchange ideas about possible solutions. This is followed by a list of the required materials as well as clear, step-by-step instructions for setting up and conducting the experiment in the small group. Observation questions for checking the results can be answered right on the instructions.There are also reflection questions for evaluating and incorporating the experiment and establishing the reference to the opening question. An additional research project encourages the students to do further research.Documentation aids in the student instructions or a blank form to be filled out is provided for documenting the experiment.Information and ideas:• Observe the safety information in these instructions, in the teacher instructions related to the experiment, as well as in the document "Safety information on the topic of the environment - Experimento I 8+” and discuss this information with your students. • Also observe the applicable safety guidelines for your school.• These student instructions are also available as a Word file.

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

Sound synthesis from Double Muffled Dolphin

Web resource:This music automat in the form of an applet enables everyone to produce individual ambient sounds.The automat is playing an array of sound (like a looping tape). The array is updated with data from the various modules whenever new data is available. To reflect changes on potmeters and buttons the sound is constantly recalculated. The newly calculated sound is then copied to the sound array. To prevent clicks-pops and odd things to happen "recording" (copying) is synchronized with the "play-head's" position on the "tape".Tips for running the Applet: 1. Make sure that Java Runtime is installed and that the browser security setting permits the playing of JAVA Applets. 2. Greyed tabs mean that these have to be opened and settings made. 3. It is best to start with "DrumSynth" and click on "Activate" in "Module Control".Information and ideas:This tool involves more than just playing. It makes it possible to look at the subjects of sound production and sound design in a serious and systematic way.Relevant for teaching:MusicSenses discover the environmentGames to practise using the sensesSound production and analysis

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

B6 Renewable energies (teacher instructions)

Experimentation instructions for Experimento - 8+:Background information on the content and practical information on conducting the "Renewable energies” experiment, which comprises four subexperiments.The teacher instructions include information on the following: the main question, relevance to the curriculum, skills, notes on conducting the subexperiments, the research group, and further research assignments.The experiment comprises four subexperiments:• Harnessing solar energy as heat (1)• Harnessing solar energy as heat (2)• Harnessing the energy of water• Harnessing the energy of windThe students are growing up in an era when global environmental problems, especially climate change, are frequently discussed. It is important that the students not only understand the problems, but also recognize possibilities for solving them (for example, renewable sources of energy). The following experiments provide an opportunity for the students to work with renewable energies (sun, water, and wind as energy sources).Notes: • Observe the safety information in the instructions as well as the applicable safety guidelines for your school.• All materials mentioned in the instructions will have to be purchased directly from commercial sources.