Suchergebnis für: ** Zeige Treffer 1 - 10 von 643

Audio, Bild, Text, Video, Website

Siemens Stiftung

Big Data

Medienpaket der Siemens Stiftung mit pädagogischem Leitfaden zum Download (86,1Mbyte) Das von iRights.Lab entwickelte Medienpaket bearbeitet das Thema Big Data sehr umfassend und nimmt dabei immer wieder Bezug auf die Lebenswirklichkeit der Lernenden. Es ist in 3 Teile gegliedert: • Teil A - Einführung • Teil B - Praxisbeispiele • Teil C - Chancen und Herausforderungen Die Teile A und B sind geeignet ab Klasse 7, die Medien aus Teil C bieten sich ab der 10. Klasse an. Je nach Lehrplan sind sie vor allem für die Fächer Informatik, Technik, Sozialkunde und Ethik geeignet.

Arbeitsblatt, Bild, Text, Website

Siemens Stiftung

Solarthermie und Photovoltaik

Medienpaket der Siemens-Stiftung (36,5 MByte) zum Download Der Schwerpunkt dieses Medienpakets liegt auf dem Fach Physik mit Schnittstellen zu Geografie und Chemie. Das Paket beantwortet folgende Fragen: - Was ist Strahlungsenergie? -Wie viel Energie kommt von der Sonne? - Woher kommt der Strom im Jahre 2020? - Was ist ein Parabolrinnen- und ein Dish-Stirling-Kraftwerk? - Wie funktioniert der Stirlingmotor? - Was ist das Grundprinzip der Solarzelle? - Gibt es Alternativen zu Siliziumzellen? - Wie bauen wir im Unterricht eine Solarzelle? - Wie kommt Solarstrom ins Netz? Das Medienpaket umfasst Grafiken, Diagramme, Fotos, Video, Animationen, Experimentieranleitung, Sachinformationen, Linkliste und pädagogischen Leitfaden.

Bild, Text, Website

Siemens Stiftung

Wasser und Wind - traditionelle Energielieferanten neu entdeckt

Medienpakt (14,3 MByte) der Siemens Stiftung zum Download Der Schwerpunkt dieses Medienpakets liegt auf dem Fach Physik mit Schnittstellen zu Geografie. Das Paket beinhaltet folgende Themen: - Arten von Wasserkraftwerken - Funktionsweise Wasserturbine - innovative Wasserkraftwerkstypen - Funktionsweise Windkraftwerke - Wirkungsgrad Windkraftwerk - Netzeinspeisung von Windenergie - Gemeinsamkeiten und Unterschiede von Wind- und Wasserturbinen Das Medienpaket umfasst Grafiken, Diagramme, Fotos, Animationen, Sachinformationen, Linkliste und pädagogische Leitfäden.

Arbeitsblatt, Text, Website

Siemens Stiftung

Regenerative Energien - die Zukunft ist sonnig!

Das Medienpaket (31,7 MByte) bietet eine Einführung in das Thema "Regenerative Energien". Der Schwerpunkt liegt auf den Fächern Physik, Geografie und Chemie. Das Paket beantwortet folgende Fragen: - Was heißt regenerativ? - Warum brauchen wir regenerative Energien? - Worauf beruht der Treibhauseffekt? - Welche regenerativen Energieträger gibt es? - Warum ist die Sonne eine praktisch unerschöpfliche Energiequelle? Das Medienpaket umfasst Grafiken, Diagramme, Fotos, Animationen, interaktives Arbeitsblatt, Experimentieranleitung, Sachinformationen, Linkliste und einen pädagogischen Leitfaden.

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

C6 Muscles and bones (teacher instructions)

Experimentation instructions for Experimento - 8+:Background information on the content and practical information on conducting the "Muscles and bones” experiment, which comprises two subexperiments.The teacher instructions include information on the following: the main question, relevance to the curriculum, skills, notes on conducting the subexperiments, the research group, further research assignments, and the reference to technology.The experiment comprises two subexperiments:• Stable bones• Facial gymnasticsAlthough bones and muscles play such an important role for us, we generally do not know enough about how they look or even behave in our body. Doing facial gymnastics routinely, however, helps us be more consciously aware of our face in everyday life and how to loosen it. This relaxes us as a result. It is therefore important for children to develop a sense of their own bodies and to know more about the components, such as bones and muscles.Notes: • Observe the safety information in the instructions as well as the applicable safety guidelines for your school.• All materials mentioned in the instructions will have to be purchased directly from commercial sources.

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

Colored tops

Experimentation instructions for Experimento - 4+:How do we see patterns and colors when they move quickly in front of our eyes?Our eye processes light stimuli relatively slowly. We perceive a rapid sequence of more than 16 individual images as continuous movement, or as a film.Information and Ideas:• The teacher/educator should use a colored disk as a template to cut 2-3 circles of the same diameter from cardboard. Then, he should make a suitable hole in the middle of the colored disk so that a wooden dowel can be pushed through. The wooden dowel is the axis for the top. The top works best if the wooden dowel does not project from the colored disk underneath by more than 1 cm.• Please observe the general safety and hygiene measures and safety instructions in the respective teaching methods as well as the applicable safety guidelines for your school.• All materials mentioned in the instructions will have to be purchased directly from commercial sources.

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

Making air visible

Experimentation instructions for Experimento - 4+:Can we see air?Even apparently empty vessels contain air. To see air and understand its existence, you can make air visible and audible.Information and Ideas:• Please observe the general safety and hygiene measures and safety instructions in the respective teaching methods as well as the applicable safety guidelines for your school.• All materials mentioned in the instructions will have to be purchased directly from commercial sources.

Bildungsbereiche

Berufliche Bildung Elementarbildung

Fach- und Sachgebiete

Sachkunde

Lernalter

6-10

Schlüsselwörter

Air

Sprachen

Englisch

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

Making dirt in water visible

Experimentation instructions for Experimento - 4+:Can we always see water pollution?We cannot see some of the substances that pollute our water with the naked eye. Using a sugar cube one can illustrate how different substances mix with water.Information and Ideas:• Please observe the general safety and hygiene measures and safety instructions in the respective teaching methods as well as the applicable safety guidelines for your school.• All materials mentioned in the instructions will have to be purchased directly from commercial sources.

Bildungsbereiche

Berufliche Bildung Elementarbildung

Fach- und Sachgebiete

Sachkunde

Lernalter

6-10

Schlüsselwörter

Environmental pollution Water pollution

Sprachen

Englisch

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

Learning environment 2 - Material properties (world maps)

Figures:various world maps of the ship’s route with solutions to the problems identifiedThe world maps serve to visualize the number and type of problems already solved, in parallel with the presentations.

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

Pedagogical concept

Explains the basic educational concept of Experimento - 4+, then offers tips for working with children on experiments.The experimentation process should be designed as a co-construction, with children and educational experts working side by side. Children form their own picture of the world with the support and collaboration of their peers. The idea behind metacognition is that children become aware of the learning process. This can be achieved through reflection, additional activities, and links to other areas of education. During the experimentation phase, it is important to build upon what the children already know and engage them in a dialog so that ultimately, they will learn to think independently.

Bildungsbereiche

Berufliche Bildung Elementarbildung

Fach- und Sachgebiete

Sachkunde

Lernalter

6-10

Schlüsselwörter

Energy Health

Sprachen

Englisch