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    Suchergebnis für 'absorption'



  • Siemens Stiftung
    Absorption of fat in the small intestine
    Interactive graphic:The process of fat absorption in the small intestine can be developed interactively. The graphic shows all substances involved in the absorption of fat in the small intestine (with labels) and visualizes the process sequence using arrows. The entire process is divided into five steps, which can be displayed in succession. It is always possible to jump back to the previous step.

    Bildungsbereiche
    Fach- und Sachgebiete
    Biologie Chemie
    Medientypen
    Lernalter
    6-9
    Schlüsselwörter
    Digestion Fats Metabolism Nutrition
    Sprachen
    en
    weitere Medien der Reihe:
    Detection reaction for unsaturated fats
    Photo series: Seven photos show the different steps of an experiment for detecting unsaturated fats using iodine and starch.The first photo shows the ...


  • Siemens Stiftung
    Radiation balance: Greenhouse effect in the cup
    Graphic labeling: Radiation balance for two experiment setups related to the greenhouse effect: an open plastic container as well as a plastic container with a lid and black paper.In this simplified model experiment, the container wall corresponds to the atmosphere and the black cardboard corresponds to the Earth’s surface (absorber). In the open container without an absorber (on the left), most of the relatively short-wave light shines unhindered through the container; only a small portion is reflected by the container wall and an even smaller portion is absorbed by the probe. The container’s interior barely warms up. In the closed container with the absorber (on the right), the light shining into the container is mostly absorbed by the black cardboard. The heated cardboard emits radiation of longer wavelengths. This long-wave radiation is absorbed by the container’s wall and emitted as radiation: The container’s interior warms up.Image legend:1 Reflection at the container’s wall2 Absorption by the probe3 Absorption by the black cardboard4 Long-wave radiation from the black cardboard5 Absorption and reradiation by the container’s wall6 Radiation by the container’s wall to the surroundings

    Bildungsbereiche
    Fach- und Sachgebiete
    Biologie Chemie Geographie Physik
    Medientypen
    Lernalter
    6-9
    Schlüsselwörter
    Atmosphere Greenhouse effect Heat Radiation (general)
    Sprachen
    en
    weitere Medien der Reihe:
    B2 Greenhouse effect in a drinking cup (answer sheet)
    Answer sheet:For the student experimentation instructions of the same name.The answer sheet contains sample answers to all questions asked in the ...
    B2 Greenhouse effect in a drinking cup (link list)
    Link list:Further information on the experiment “B2 Greenhouse effect in a drinking cup – A model for illustrating climate change".The links ...
    B2 Greenhouse effect in a drinking cup (student instructions)
    Experimentation instructions for Experimento | 10+:Detailed instructions and questions for students on conducting the experiment "Greenhouse ...
    B2 Greenhouse effect in a drinking cup (teacher instruction)
    Experimentation instructions for Experimento | 10+:Background information on the content and practical information on conducting the experiment ...


  • Siemens Stiftung
    Strahlenbilanzen: Treibhauseffekt im Becherglas
    Grafik, beschriftbar: Strahlenbilanz für zwei Versuchsaufbauten zum Treibhauseffekt: Kunststoffgefäß offen sowie mit Deckel und mit schwarzem Papier.In diesem vereinfachten Modellexperiment entsprechen die Becherwand der Atmosphäre und die schwarze Pappe der Erdoberfläche (Absorber). Im offenen Becher ohne Absorber (links) fällt der Großteil der relativ kurzwelligen Lichteinstrahlung ungehindert durch den Becher hindurch, nur ein kleiner Anteil wird an der Becherwand reflektiert und ein noch kleinerer Anteil vom Messfühler absorbiert. Das Becherinnere erwärmt sich kaum. Im geschlossenen Becher mit Absorber (rechts) wird das in den Becher einfallende Licht größtenteils von der schwarzen Pappe absorbiert. Die erwärmte Pappe strahlt langwellig wieder ab. Diese langwellige Strahlung wird von der Becherwand absorbiert und wieder abgestrahlt: Das Becherinnere erwärmt sich.Legende zum Bild:1 Reflexion an der Becherwand2 Absorption am Messfühler3 Absorption an der schwarzen Pappe4 Langwellige Abstrahlung an der schwarzen Pappe5 Absorption und Wiederabstrahlung der Becherwand6 Abstrahlung der Becherwand an die Umgebung

    Bildungsbereiche
    Fach- und Sachgebiete
    Biologie Chemie Geographie Physik
    Medientypen
    Lernalter
    6-9
    Schlüsselwörter
    Atmosphäre Strahlung (allgemein) Treibhauseffekt Wärme
    Sprachen
    Deutsch
    weitere Medien der Reihe:
    B2 Treibhauseffekt im Trinkbecher (Linkliste)
    Linkliste:Weiterführende Informationen zum Experiment „B2 Treibhauseffekt im Trinkbecher – Ein Modell zur Klimaänderung“.Die Links können ...


  • Siemens Stiftung
    Absorption
    Schemagrafik:Ein Gegenstand wirft einen Teil des Lichts von seiner Oberfläche zurück, ein erheblicher Teil wird aber zurückgehalten und meist in Wärmeenergie umgewandelt.Das Prinzip der Lichtabsorption kommt auch im Alltag zum Tragen und wird für technische Anwendungen genutzt.Hinweise und Ideen:Das Prinzip der Absorption zeigt sich z. B. an der Mondoberfläche oder in thermischen Solarkollektoren.

    Bildungsbereiche
    Fach- und Sachgebiete
    Physik
    Medientypen
    Lernalter
    6-9
    Schlüsselwörter
    Diagramm Licht Optik Welle (Physik)
    Sprachen
    Deutsch
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    Brechung
    Fotos:Das Phänomen der Brechung lässt sich mit dem Strahlencharakter des Lichts erklären.Der Strahlencharakter des Lichts wird am Phänomen der ...
    Licht als Strahl
    Schemagrafik und Text:Der Strahlencharakter des Lichts ist eines der verschiedenen Lichtmodelle, die in der Physik existieren.Bei diesem Lichtmodell ...
    Licht als Welle
    Schemagrafik und Text:Die Natur des Lichts als Welle ist eines der verschiedenen in der Physik existierenden Lichtmodelle.Licht besitzt auch ...
    Polarisation
    Schemagrafik und Text:Die Natur des Lichts als elektromagnetische Welle erklärt Phänomene wie u. a. die Polarisation des Lichts.Licht besitzt auch ...
    Reflexion
    Schemagrafik:Das Phänomen der Reflexion wird mit dem Strahlencharakter des Lichts erklärt.Der Strahlencharakter des Lichts wird am Phänomen der ...
    Schatten
    Übersichtsgrafik:Der Schattenwurf von Licht wird mit dem Strahlencharakter des Lichts erklärt.Der Strahlencharakter des Lichts wird am einfachsten ...

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    FIS - Fernerkundung in Schulen
    Tracing the Invisible
    Within the thematic complex of the optics, satellite images apply exceptionally well. The physical basics of satellite remote sensing reach from the recording to the completed satellite image. The goal of the teaching unit "Tracing the invisible" is to convey the interrelations among the electromagnetic spectrum, reflect ion, absorption and the processes of recording and developing satellite images. The teaching unit makes use of the computer’s potentials to effectively convey the subject matter by using and interaction. A computer-based interactive learning module allows a practical consideration of the thematic field and, thereby, shall ease the comprehension of the electromagnetic spectrum invisible for the human eye. Therefore, the pupils get the chance to visualise the spectrum’s infrared range in the satellite image by allocating a colour. Furthermore, the computer-based learning module covers the following aspects of modern learning: The module is science based and, thereby, fosters propaedeutic science learning The module promotes a type of teaching that emphasises the students’ self-activity and self-responsibility. The module considers the students’ life reality. The computer is applied as work equipment. Students learn to use the computer as a tool instead of an information and entertainment medium. Furthermore, the pupils learn how to handle modern media and gain media competence. The teaching unit Tracing the invisible is composed of three different parts: The first part introduces the pupils to the topic reflection by asking them to do trials on the reflection of different objects together with a virtual professor. This part aims at the characterisation of different objects with regards to their reflection patterns. To allow linkages to the everyday life, the first module part focuses on the range of visible light within the electromagnetic spectrum. In the second part, the pupils can then transfer the knowledge they acquired in the virtual lap to a satellite. The overriding goal of this second module part is the comprehension of a satellite’s mode of operation. Therefore, it revolves around the following question: How does a satellite transform the absorbed reflection signals to coloured picture information? In the last module part, the complete electromagnetic spectrum is in the focus and, thereby, the pupils learn about how satellites can process light information aside from the visible one. The active and independent working with the teaching module provides room for intensive dispute on the topic. The comprehension is to be fostered primarily through the various interaction options, and, therefore, interactive tasks have been integrated into the module. The students need to comprehend the contents before being able to advance to the next module part by successfully completing a quiz. This quiz is considered an assistance to the pupils since they are not immediately confronted with the whole matter to prevent over-straining. After successfully completing a module part, the pupils may switch among parts and, thereby, are enabled to look up facts to solve upcoming questions. It is recommended to work on the teaching units in small groups (2 persons) since the pupils can then reflect and discuss experiences and results together. Thereby, the pupils’ capacity for team work is fostered besides their linguistic competence. The pupils’ active involvement changes the role of the teacher to the one of a learning coach, supporting the learning process as a guide, supervisor, and tutor.



  • Siemens Stiftung
    Sound absorption
    Graphic: If sound waves strike an obstacle with a corresponding material structure, they are absorbed, i.e. the entire mechanical energy of the sound is converted into thermal energy.This effect is enhanced by sound barrier walls made of porous materials. By means of multireflection and dispersion, the passage of sound in such materials is extended considerably. The sound peters out. Information and ideas:Reference to students' everyday world: silence after snowfall.Can be checked with the students in an experiment.Relevant for teaching:Sound/acoustics: parametersVibrations and waves

    Bildungsbereiche
    Fach- und Sachgebiete
    Physik
    Medientypen
    Lernalter
    6-9
    Schlüsselwörter
    Sound Wave (physics)
    Sprachen
    en
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    Abnormal audiometric audibility limit
    Chart: Audiometric audibility limit of a person with hearing impairment compared to an intact sense of hearing shows handicap in speech range.The ...
    Acoustic scattering
    Graphic:Acoustic scattering. One of several ways sound waves react when they hit an obstacle.Scattering is a reflection of small structures in no ...
    Age-related hearing loss
    Photo: Hearing ability is reduced with increasing age. This can cause danger for older people in road traffic.Age-related hearing loss or presbycusis ...
    All about the cochlea
    Website (Eng., Fr.): Very detailed pages on the topic of hearing.Information and ideas:Very good source of information for detailed class papers or ...
    Ampulla – location, function
    Labeled graphic:An ampulla in the sense of rotation with cupola surrounded by endolymph. The movement of the lymph distorts the shape of the ...
    Applets on acoustics
    Web resource: A compilation of applets and gif animations on waves, sound waves and acoustics that has won many awards.Compilation of applets and gif ...
    Auditory path – brain parts hearing
    Labeled graphic: “Auditory pathway” describes route taken by auditory nerve impulses in and through the brain. But the hearing process is not ...
    BBC School Radio
    Website:BBC School Radio provides an overview of programmes with material on lots of subjects.The website provides descriptions of the contents and ...
    Bicycle bell
    Recording: A bicycle bell has a warning function.Acoustic signals often function as a warning. The bicycle bell is very important in road traffic to ...
    Brainpop – educational animated movies
    Website: On this website you will find a good description of the hearing processes. When accessed for the first time it's free of charge.This ...


  • Siemens Stiftung
    Sound field and sound absorption
    Schematic diagram: Concentric propagation of sound waves. The lines of the same loudness are shown which decreases as the distance to the sound source increases.Why do we hear less the further away we are from the source of sound? Sound propagates from its source in a circular way, the sound energy spreads over an increasingly large area and the sound pressure decreases accordingly. In a free sound field it decreases by about 6 dB every time the distance to source is doubled. Within a room, however, this only applies very close to the sound source. Information and ideas:Useful for discussing why we hear less the further away the sound source is.Relevant for teaching:Sound/acoustics: parametersVibrations and wavesCommunication and understanding

    Bildungsbereiche
    Fach- und Sachgebiete
    Physik
    Medientypen
    Lernalter
    6-9
    Schlüsselwörter
    Chart Sound Wave (physics)
    Sprachen
    en
    weitere Medien der Reihe:
    Production of sound
    Experimentation instructions:Experiment cards for students on sound production, for example, cup or nail guitar.Sound can be produced by a variety of ...
    Sound production with a cup guitar
    Graphic:Produce sounds with a “cup guitar".Experimentation instructions1. Pull an elastic band over a plastic cup. 2. Pluck at the elastic ...
    Sound propagation
    Experimentation instructions:Experiment cards for students on sound propagation, for example, make a string telephone or propagation of sound waves ...
    Sound propagation
    Information sheet:Scientific explanation of the phenomenon that it is possible to blow out a candle with sound.The experiment “tambourine blows out ...
    Sound propagation and obstacles
    Information sheet:What happens when sound hits an obstacle? The wave nature of sound is explained.Sound waves propagate concentrically or ...
    Sound propagation in solid bodies
    Photo:Demonstration of a simple experiment on sound propagation in solid bodies. A table top transmits sound, for example.In old Westerns the Indians ...
    Sound propagation velocity in different materials
    Simulation:Sound velocity dependent on different materials.The speed of sound is the speed at which sound waves propagate in a medium like air or ...
    Sound propagation: tambourine & candle 1
    Photo:Tambourine in front of a lit candle. First of three pictures of the experiment “tambourine blows out candle".The experiment ...
    Sound propagation: tambourine & candle 2
    Photo:Tambourine is struck and the sound spreads out towards the lit candle. Second of three pictures regarding the experiment “Tambourine blows ...
    Sound propagation: tambourine & candle 3
    Photo:The sound waves from the tambourine blow out the lit candle. Third picture of three of the experiment: “Tambourine blows out candle".The ...

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    FIS - Fernerkundung in Schulen
    Dem Unsichtbaren auf der Spur
    Die Unterrichtseinheit "Dem Unsichtbaren auf der Spur" erläutert die Funktionsweise eines Satelliten, der das von der Erdoberfläche reflektierte Licht zur Bildaufnahme nutzt und dabei auch Wellenlängen jenseits des sichtbaren Lichts einbezieht. Zusätzlich zum Verständnis der physikalischen Inhalte lernen die Schülerinnen und Schüler auf diese Weise auch Aspekte der Fernerkundung kennen. Eine "Vermittlerfigur" in Form eines virtuellen Professors begleitet die Lernenden bei der Erforschung des elektromagnetischen Spektrums.


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    FIS - Fernerkundung in Schulen
    Feuerspuren im Satellitenbild (Biologie)
    Am konkreten Beispiel der verheerenden Waldbrände in Griechenland 2007 setzen sich die Schülerinnen und Schüler mit der Dynamik und Stabilität von Ökosystemen auseinander. Sie schlüpfen in die Rolle eines Beraters, der für die EU-Kommission die Entwicklung der Vegetation nach der Feuerkatastrophe analysieren soll. Zu diesem Zweck setzen die Schülerinnen und Schüler Satellitenbilder ein. Zunächst setzen sie sich mit den verschiedenen Spektralkanälen eines optischen Satelliten auseinander und berechnen einen Vegetationsindex (NDVI), der ihnen Aufschluss über die Vitalität der Vegetation gibt. Zuletzt wird mit mehreren NDVI-Bildern eine Zeitreihe aufgebaut und analysiert.


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    FIS - Fernerkundung in Schulen
    Feuerspuren im Satellitenbild (Geographie)
    Am konkreten Beispiel der verheerenden Waldbrände in Griechenland 2007 setzen sich die Schülerinnen und Schüler mit den Ursachen und Folgen von Eingriffen in geoökologische Kreisläufe auseinander. Sie schlüpfen in die Rolle eines Beraters, der für die EU-Kommission die Entwicklung der Vegetation nach der Feuerkatastrophe analysieren soll. Zu diesem Zweck setzen die Schülerinnen und Schüler Satellitenbilder ein. Zunächst setzen sie sich mit den verschiedenen Spektralkanälen eines optischen Satelliten auseinander und berechnen einen Vegetationsindex (NDVI), der ihnen Aufschluss über die Vitalität der Vegetation gibt. Zuletzt wird mit mehreren NDVI-Bildern eine Zeitreihe aufgebaut und analysiert.


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    Columbus Eye - Live-Bilder von der ISS im Schulunterricht
    Streuung & Farben in der Atmosphäre
    Die Arbeitsblätter thematisieren die Streuung von Sonnenstrahlung in der Atmosphäre. Das Original einer ISS-Aufnahme des Lorentz-Stroms in Kanada wurde so bearbeitet, dass die Atmosphäreneinflüsse herausgerechnet worden sind. Anhand einer kleinen Interaktion werden die Rayleigh-und Mie-Streuung sowie der Zusammenhang zwischen Wellenlängen und Reflexionsvershalten thematisiert. Die Zip-Datei (37 MB) enthält die Arbeitsblätter, einen Lehrerkommentar, das ISS-Video, die Interaktion als PowerPoint und Folie sowie ein Video zur Atmosphärenstreuung.

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