Suchergebnis für: ** Zeige Treffer 1 - 10 von 65

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

Linkliste zum Interaktiven Tafelbild “Magische Quadrate”

Linkliste:Interessante und unterhaltsame Internet-Links zum Thema Magische Quadrate.Zusätzliche Information zum Thema “Magische Quadrate” für den Unterricht bzw. für die Lehrkraft als Hintergrundinformation.

Bildungsbereiche

Elementarbildung

Fach- und Sachgebiete

Mathematik

Medientypen

Anderer Ressourcentyp

Lernalter

6-10

Schlüsselwörter

Grundrechenart Rätsel

Sprachen

Deutsch

Anderer Ressourcentyp

Siemens Stiftung

Crafts with translational symmetry

Craft instructions:
Frieze patterns are created from simple patterns and the application of translational symmetry rules.

The instructions suggest making potato stamps. The students can use them to easily make their own frieze patterns at the kitchen table. (A stamp set can also be used as an alternative.) Another variant is to work with transparent paper and a simple traced pattern.

Arbeitsblatt

Siemens Stiftung

Translational symmetry - symmetry by sliding patterns

Worksheet:
Frieze patterns and tilings are created by applying translational symmetry to simple patterns.

This worksheet is used to develop the important characteristics and terms of translational symmetry, such as elementary spacing. In four exercises, the students are to identify elements or draw in axes of symmetry, for example.

Arbeitsblatt

Siemens Stiftung

Find the possible combinations (grades 1-2)

Worksheet:
Four assignments for which students are required to find and present possible combinations (level of difficulty: low).

The purpose of this worksheet is to practice dealing with possible combinations. The forms in which the results are to be presented are specified for each assignment (drawing, tree diagram, or table).

Using the following source: "Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit", ISB München (2008)

Bild

Siemens Stiftung

Possible combinations for a bicycle lock

Graphic:
Six bicycle locks with placeholders for three-digit combinations.

Students can enter possible combinations of numbers by hand. For use on the interactive whiteboard or as a printout.

Information and ideas:
Additional graphic to supplement the worksheet "Combine numbers."

Arbeitsblatt

Siemens Stiftung

What is certain, possible, impossible?

Worksheet:
Three experiments and seven problems on the topic of "Probabilities of events."

The experiments are:
· Rolling a die with different colors
· Tossing a coin
· Drawing a bead
Each experiment is conducted ten times, and the results are recorded in a table.

Afterwards, the students are to solve seven problems on probabilities (two of them are additional exercises for fast students). An answer sheet is used to check the students? answers and should be discussed in class to formulate reasons for the results.

Arbeitsblatt

Siemens Stiftung

Collect and represent data (grades 3-4)

Worksheet:
Four suggestions for topics on which the children can collect data and frequencies and represent them graphically (level of difficulty: high).

The purpose of this worksheet is to practice dealing with data and frequencies. The medium lists different topics for collecting data, representing the data graphically in a chart, and evaluating the charts, such as through targeted questions.

Using the following source: "Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit", ISB München (2008)

Arbeitsblatt

Siemens Stiftung

Kombiniere Zahlen!

Arbeitsblatt:Dreistellige Zahlencodes für ein Fahrradschloss werden gesucht und Überlegungen zur Anzahl der Kombinationsmöglichkeiten sind anzustellen.Die Schülerinnen und Schüler sollen durch Ausprobieren dreistellige Zahlencodes (zusätzlich fünfstellige für Schnelle) für ein Fahrradschloss finden. Hierfür sollen sie Ziffernkärtchen 1 - 9 verwenden (Ausschneidebogen im Arbeitsblatt enthalten). Im Anschluss daran sollen sie Überlegungen zur Anzahl der Kombinationsmöglichkeiten anstellen. Anhand des Lösungsblattes kann im Klassenverband die Lösung systematisch mittels rechnerischer Lösung und Darstellung im Diagramm erarbeitet und so das Gelernte angewandt werden.

Arbeitsblatt

Siemens Stiftung

Welche Haustiere haben die Kinder unserer Klasse?

Arbeitsblatt:Erhebung von Daten in der Klasse und Darstellen der Ergebnisse in einer Strichliste und einem Balkendiagramm.Die Schülerinnen und Schüler erheben Daten in der Klasse. Die Ergebnisse werden in einer Tabelle in Form einer Strichliste festgehalten. Dann werden die Ergebnisse in einem Balkendiagramm dargestellt. Im Anschluss daran sind Fragen zu Ergebnissen der Datenerhebung zu formulieren, um sie dann im Klassenverband zu beantworten.