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So entsteht Wind

Video (00:35 Minuten):Wind entsteht durch die Bewegung von Luftmassen. Wie das funktioniert, zeigt dieser Film.Am Beispiel des Heißluftballons wird der Auftrieb von warmer Luft erklärt. Eine Animation verdeutlicht die Entstehung von Wind als Folge des Austausches kalter und warmer Luftschichten in der Atmosphäre.Das Video ist ein Ausschnitt aus der didaktischen DVD "Luft und Atmung - Lernzirkel".

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A1 Einfacher Stromkreis (Lehreranleitung)

Experimentieranleitung zu Experimento - 8+:Inhaltliche Hintergrundinformationen und praktische Hinweise zur Durchführung des Experiments "Einfacher Stromkreis". Es umfasst drei Teilexperimente.Die Lehreranleitung enthält Informationen zu: Zentrale Fragestellung, Lehrplanrelevanz, Kompetenzen, Hinweise zur Durchführung der Teilexperimente, Forschungskreis, Weiterführende Forschungsfragen, Technikbezug, Wertebezug.Das Experiment setzt sich aus drei Teilexperimenten zusammen: • Die Lampe soll leuchten! • Ein- und Ausschalten • Elektroquiz Wie müssen Kabel, Batterie, Schalter und weitere elektrische Bauelemente zusammengefügt werden, damit z.B. eine Glühlampe leuchtet oder ein Summer Geräusche von sich gibt? Die Schülerinnen und Schüler entdecken, wie sie einen Stromkreis richtig schließen oder unterbrechen können und fertigen Diagramme ihrer Schaltungen an. Hinweise: • Bitte beachten Sie die Sicherheitshinweise in der Anleitung sowie die für Ihre Schule geltenden Sicherheitsrichtlinien.• Alle in der Anleitung genannten Materialien müssen selbst im Handel beschafft werden. Einzelne Experimentiermaterialien können auch im Onlineshop des Lehrmittelherstellers Arnulf Betzold GmbH unter www.betzold.de/experimento kostenpflichtig bezogen werden.

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A2.1 Was sind Leiter und Isolatoren (SFU Arbeitsblatt)

SFU-Arbeitsblatt:zur gleichnamigen Experimentieranleitung für Schülerinnen und Schüler, Methoden-Werkzeug: Zuordnung nach Josef Leisen und Heinz KlippertHinweis: Dieses Arbeitsblatt wurde speziell für den sprachsensiblen Fachunterricht (SFU) entwickelt. Es verwendet das Methoden-Werkzeug Zuordnung nach Josef Leisen und Heinz Klippert. Die Zuordnung eignet sich besonders gut für Partner- und Gruppenarbeit sowie zu Übungszwecken. Sprachschwache Schülerinnen und Schüler erhalten Unterstützung beim Verstehen und Trainieren der Fachsprache. Sie arbeiten mit dem Fachvokabular und werden so befähigt, fachlich zu kommunizieren.

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Unsere Knochen

Experimentieranleitung zu Experimento - 4+:Aus welchen Einzelteilen besteht unser Körper? Welche Knochen gibt es in unserem Körper?Knochen, Muskeln und Sehnen geben unserem Körper Halt und Form. Da die einzelnen Knochen unterschiedliche Funktionen haben, unterscheiden sie sich in Form und Größe voneinander. Die längsten und stärksten Knochen des Körpers befinden sich in den Beinen.Hinweise und Ideen:• Die Erziehungs-/Lehrkraft sollte vorab mehrere Bögen Zeitungspapier mit Hilfe von Kreppband bzw. Klebestift zu einer Papierfläche zusammensetzen, auf der ein Kind mit ausgestreckten und leicht geöffneten Beinen und Armen bequem liegen kann. Das Zeitungspapier sollte mit Kreppband oder Steinen auf dem Boden fixiert werden. Alternativ zum Zeitungspapier kann ein gesäuberter, fester und ebener Untergrund (Holz-, Steinboden) genutzt werden.• Bitte beachten Sie die allgemeinen Schutz- und Hygienemaßnahmen und Sicherheitshinweise in der jeweiligen Handreichung sowie die für Ihre Schule geltenden Sicherheitsrichtlinien.• Alle in der Anleitung genannten Materialien müssen selbst im Handel beschafft werden. Einzelne Experimentiermaterialien können auch im Onlineshop des Lehrmittelherstellers Arnulf Betzold GmbH unter www.betzold.de/experimento kostenpflichtig bezogen werden.

Bildungsbereiche

Berufliche Bildung Elementarbildung

Fach- und Sachgebiete

Sachkunde

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Storage power plant

Graphic:Operating principle of a storage power plant In a storage power plant, naturally flowing water is dammed up by means of an artificial reservoir and stored for times of peak demand. The accumulated water is then fed to the turbines of the low-lying power plant via penstocks. All the potential energy of the water in the storage reservoir is thus an energy store for times of peak demand. Smaller storage power plants use Pelton turbines, while large storage power plants (high pressure and large volume of water) use Francis turbines.

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A1.1 The lamp should light up! (student instructions)

Experimentation instructions for Experimento - 8+:Detailed instructions and questions for students on conducting the subexperiment "A1 Simple electric circuit - The lamp should light up”.A short introductory text presents the experiment to the students. Then the research question is stated.The students make guesses and exchange ideas about possible solutions. This is followed by a list of the required materials as well as clear, step-by-step instructions for setting up and conducting the experiment in the small group. Observation questions for checking the results can be answered right on the instructions.There are also reflection questions for evaluating and understanding the experiment and establishing the reference to the opening question. An additional research project encourages the students to do further research.A further work assignment establishes a reference to technology. It shows photos of technical applications that are related to the scientific principles researched in the experiment.In "What is your opinion?” students are encouraged to discuss and reflect on value-related behavior.Documentation aids in the student instructions or a blank form to be filled out is provided for documenting the experiment.Information and ideas:• Observe the safety information in these instructions, in the teacher instructions related to the experiment, as well as in the document "Safety information on the topic of energy - Experimento I 8+” and discuss this information with your students.• Also observe the applicable safety guidelines for your school.• These student instructions are also available as a Word file.

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A4 Combining batteries (student instructions)

Experimentation instructions for Experimento - 8+:Detailed instructions and questions for students on conducting the experiment "Combining batteries.”A short introductory text presents the experiment to the students. Then the research question is stated.The students make guesses and exchange ideas about possible solutions. This is followed by a list of the required materials as well as clear, step-by-step instructions for setting up and conducting the experiment in the small group. Observation questions for checking the results can be answered right on the instructions.There are also reflection questions for evaluating and understanding the experiment and establishing the reference to the opening question. An additional research project encourages the students to do further research.A further work assignment establishes a reference to technology. It shows photos of technical applications that are related to the scientific principles researched in the experiment.In "What is your opinion?” students are encouraged to discuss and reflect on value-related behavior.Documentation aids in the student instructions or a blank form to be filled out is provided for documenting the experiment.Information and ideas:• Observe the safety information in these instructions, in the teacher instructions related to the experiment, as well as in the document "Safety information on the topic of energy - Experimento I 8+” and discuss this information with your students.• Also observe the applicable safety guidelines for your school.• These student instructions are also available as a Word file.

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B1 Water cycle (teacher instructions)

Experimentation instructions for Experimento - 8+:Background information on the content and practical information on conducting the "Water cycle” experiment, which comprises two subexperiments.The teacher instructions include information on the following: the main question, relevance to the curriculum, skills, notes on conducting the subexperiments, the research group, and further research assignments.The experiment comprises two subexperiments:• The Earth’s water cycle• Water transport in plantsThe students will learn about the Earth’s water cycle and examine the individual elements. They will understand the cycle as a closed system in which nothing is lost on its own, but rather substances (for example, water) can appear in different manifestations (states of matter). In the initial phase, the students will be sensitized to a conscious way of dealing with nature and our environment.They will understand how plants absorb water through their roots and transport it to their uppermost leaves. This will give them an initial glimpse into the complex capillary action: Water rises through the plant’s thin pathways (capillaries) all the way to the tips of the leaves. The capillary action is supported by the suction that develops due to the evaporation of water from the plant.Notes:• Observe the safety information in the instructions as well as the applicable safety guidelines for your school.• All materials mentioned in the instructions will have to be purchased directly from commercial sources.

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B2 Water purification (teacher instructions)

Experimentation instructions for Experimento - 8+:Background information on the content and practical information on conducting the "Water purification” experiment,which comprises three subexperiments.The teacher instructions include information on the following: the main question, relevance to the curriculum, skills, notes on conducting the subexperiments, the research group, further research assignments, and the reference to technology.The experiment comprises three subexperiments:• Purifying water with soil• Making substances dissolved in water visible• Filtering soluble substances from waterThe students will be sensitized to the topic of water. They will learn that some contaminants are not visible to the human eye and yet pose a danger. They will deal with the meaning of water pollution for animals and the entire ecosystem. In addition, within this overall topic the students will address possibilities for purifying water polluted with various contaminants and learn about a simple test method for checking water quality.Notes: • Observe the safety information in the instructions as well as the applicable safety guidelines for your school.• All materials mentioned in the instructions will have to be purchased directly from commercial sources.

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Sound emission at the loudspeaker

Video (00:11 minutes):The visibly vibrating diaphragm in the loudspeaker obviously transmits its movement onto the air as sound waves.The principle of sound production and propagation as sound wave in the air can be recognized clearly with the example of the diaphragm of a loudspeaker. By the way, only the lowest-pitched tones are visible. With medium and high-pitched tones the movements of the diaphragm are so fast that they are invisible. Information and ideas:Suitable for demonstration purposes but also good for self-study on the part of the students. Idea: show the film without sound to begin with. The students should then guess what sort of noise/sound it might be.Relevant for teaching:Acoustic phenomenaSound/acoustics: parametersCommunication and understandingVibrations and waves